»10 پیشنهاد ویژه برای تقویت مغز


به مدت بیست دقیقه در اینترنت به دنبال مطالبی که همواره می خواستید بیاموزید - هر چه که باشد! – بگردید.
بله، ورزش! ورزش سلامت را به خوبی حفظ می کند. می دانید که ورزش منظم، از بین رفتن عقل را کاملا معکوس می کند؟
بر اساس تحقیقات، تمرین های ایروبیک سرعت و شفافیت تفکر را بسیار بالا می برد و همچنین، بافت نسج مغز را بیشتر می کند.
پیشنهاد: سه بار در هفته به مدت پنجاه دقیقه پیاده روی تند انجام دهید که تاثیر آن را ببینید. برای نتیجه گیری بهتر، در پارک یا مکان پر از درخت پیاده روی کنید؛ زیرا اثرش 20 درصد بهتر خواهد بود.
مسواک زدن به طور مستقیم با سلامت مغز ارتباط دارد. این نتیجه پس از مطالعه بر روی هزاران انسان بین 20 تا 59 ساله حاصل شده است.
مشخص شد بیماری های دندان و لثه با بدترین بیماری های مغزی در سنین سالخوردگی ارتباط دارد. پس به توصیه های دندان پزشک ها توجه کنید و هر روز حداقل یک بار مسواک بزنید و هر بار حداقل 2 دقیقه طول بکشد.
مصرف زغال اخته سرعت عمل مغز را افزایش می دهد و سبب رشد سلول های هیپوکامپوس می شود. زغال اخته را همراه با غلات یا ماست مصرف کنید و برای فصل های دیگر فریز کنید.

با سودوکو، 10 سال جوان تر شوید! 
جداول سودوکو سرعت انتقال و تصمیم گیری را در مغز بسیار افزایش می دهد. نخست می توانید با پازل ها و جدول های ساده که در تمام فروشگاه ها هست، شروع کنید تا در سودوکو حرفه ای شوید!
مدیتیش (مراقبه) نیز بر بهبود سلول های خاکستری مغز اثر می گذارد و بر رشد قسمت هایی از مغز که مخصوص کنترل حافظه، زبان و حواس است، اثر مثبت دارد. با 15 دقیقه مدیتیشن در روز شروع کنید؛ برای نمونه، در ساعت ناهار یا پیش از ترک محل کار، راست بنشینید، چشم ها را ببندید، و به هر چیزی که در زمان حال حس می کنید، تمرکز کنید؛ چه صدای پرنده ای در دوردست باشد و چه صدای تنفس خودتان.

 10 پیشنهاد ویژه برای تقویت مغز


1- کاری انجام دهید

دانشمندان بر این باورند که نرمش های هوازی منظم، ساده ترین و مهم ترین راه برای سلامتی بلندمدت مغز است؛ در حالی که قلب و شش ها واکنش سریع نسبت به دویدن بر روی دستگاه دوی ثابت نشان می دهند، مغز هم به آرامی با هر قدم فعالیت می کند. برای سلامت دائمی مغز، روزانه حداقل 30 دقیقه فعالیت جسمانی (مانند: دویدن و نرمش های هوازی) نقش مهمی دارد.

2- متعادل بخورید
انرژی بسیار زیاد یا انرژی بسیار کم خللی بزرگ در کارایی مغز ایجاد می کند. برنامه غذایی تشکیل شده از مواد قندی کم با فیبر بالا، چربی و پروتئین معمولی بسیار آرام تر از غذاهایی با میزان قند بالا (مانند: شیرینی و نشاسته) در بدن تجزیه می شوند. سرعت ثابت و ملایم هضم در روده مقدار انرژی بیشتری به مغز می رساند و سبب بهبود سوخت و ساز در اعضایی می شود که در سلامت بلندمدت آنها نقش بسزایی دارند.

3- مراقب برنامه غذایی خود باشید

در حالی که پرخوری فعالیت مغز را کند می کند و در بلندمدت سبب وارد آمدن آسیب به مغز می شود، کمبود کالری هم اثر مشابهی بر مغز می گذارد.
برخی از برنامه های غذایی مفرط سبب طولانی شدن برخی از دردها در بدن و در نتیجه سلب آسایش می شوند؛ احساسی که سبب اعتیاد افراد به لاغر ماندن (anorexia، ترس از چاق شدن) شود.
بسیاری از مطالعات، برنامه های غذایی مفرط را با حواس پرتی، اختلال در حافظه و پریشانی مرتبط می دانند.

4- مراقب بدن خود باشید

بسیاری از بیماری های قابل پیشگیری، مانند: دیابت نوع دوم، چاقی، فشار خون و... تاثیر بسیاری بر پیر شدن مغز دارند.
فعال و سالم نگه داشتن سیستم گردش خون به سیگار نکشیدن و کاهش استفاده از چربی های اشباع شده وابسته است تا مانع پیری زودرس مغز شود.

5- از استراحت و آرامش لذت ببرید

در زمان استراحت و رویا، خاطرات به آرامی بررسی می شوند، بعضی دور ریخته می شوند و بعضی ذخیره می شوند.
مطالعات نشان می دهد هنگامی که  کمبود خواب داریم، پروتئینی را که سیناپس ها (محل تماس دو عصب) شکل می دهند، توانایی کافی را برای تفکر و فراگیری از دست می دهند. همچنین، خواب ناکافی با فراموشی در ایام سالخوردگی ارتباط مستقیم دارد.

6- از نوشیدن چای و قهوه لذت ببرید

تحقیقات نشان داده است استفاده منظم از کافئین، از مغز محافظت می کند. بر اساس یک مطالعه علمی 2 تا 4 بار میل کردن نوشیدنی های کافئین دار، پس از خستگی از امور روزانه به کاهش فراموشی کمک می کند و 30 تا 60 درصد از بروز آلزایمر پیشگیری می کند. این که آیا کافئین موجود در چای و قهوه یا آنتی اکسیدان موجود در آنها سبب رفع خستگی می شود، هنوز مشخص نیست؛ اما قهوه سبب افزایش سطح هوشیاری در این بعدازظهر و چند سال آینده می شود.

7- ماهی بخورید

بر اساس نظریه های جدید، وجود ماهی در برنامه غذایی انسان ها نقش بسزایی در تقویت حافظه انسان ها دارد. اسیدهای چرب مورد نیاز بدن مانند امگا3، برای ساختمان مغز مهم به شمار می آیند و برای درمان بیماری های مغزی بسیار مؤثرند.
مطالعات در خصوص اثر مکمل امگا3 نتایج جالبی داشت که نشان می داد امگا3 در برخی دیگر از منابع غذایی مانند: تخم کتان، ماهی ها و برخی دیگر از حیوانات علف خوار یافت می شود.

8- خونسرد باشید

اضطراب، اثر بد و مخربی بر مغز می گذارد. با ترشح هورمون های خطرناکی در ناحیه هیپوکامپوس و قسمت های دیگر مغز، بر حافظه اثر می گذارد.
برخی از دانشمندان بر این باورند که داشتن یک زندگی متعادل و دنبال کردن فعالیت های آرامش بخش، مانند: یوگا، حضور در اجتماع و انجام دادن فعالیت های هنری، روند فراموشی را بر اثر بالا رفتن سن و پیری مغز به تاخیر می اندازد.

9- از مکمل ها استفاده نکنید

به تازگی از مکمل ها برای جبران کاستی ها استفاده می شود؛ مولتی ویتامین ها که تنها نوعی هدر دادن هزینه است. داروهای مکملی که در بازار ارائه می شود، امروزه از نظر بسیاری از افراد به سطل های زباله تعلق دارند. به رغم عنصر طبیعی آنها، این گونه داروها عوارض جانبی دارند که عبارتند از: فشار خون بالا، مشکلات گوارشی، مشکلات باروری و افسردگی. 
برای انسان های سالم داروهای مکمل هیچ اثر مثبتی ندارد و گاهی تاثیر دارونماها، از این مکمل ها بیشتر است.

10- مغز را به چالش بکشید

حل یک جدول، بازی فکری یا تست هوش، به صورت پرسش های هوش و محرک مغز به شما کمک می کند تا همیشه ذهنی جوان و سالم داشته باشید. اگر چه کمبود سواد، از عوامل اصلی کاهش حواس و کم کاری ذهن است، برای یادگیری بسیار تلاش کنید، ذهن شما برای دوران سالخوردگی آماده تر و جوان تر خواهد بود.
کلید کار، انجام دادن یک کار چالشی جدید، مانند: حل یک پازل جدید و سرگرم کننده است.

منابع:
- WWW.FARYA.COM
- مجله دانشمند؛ شماره 551

 

 


ارسال شده در پنجشنبه 25 ارديبهشت 1393 ساعت 11:04 بعد از ظهر توسط admin


{ بازگشت }